Sanitarne inspekcije mogu biti neprijatno i stresno iskustvo, ali morate imati na umu da inspektori ne dolaze sa namerom da vas spreče u obavljanju delatnosti. Sanitarni inspektori su dužni da vrše provere oblasti i objekata koji podležu sanitarnom nadzoru po zakonskim regulativama, sa ciljem da se javnosti obezbede bezbedne usluge.
Sanitarna inspekcija se vrši sa više aspekata. Kontroliše se zdravlje zaposlenih, da li objekti poseduju neophodne prostorije, obeležja i uslove, kao i razna dokumentacija. Međutim, u ovom tekstu ćemo svu pažnju usmeriti održavanju higijene u poslovnom prostoru, što je takođe jedna od važnih stavki sanitarne kontrole.
S obzirom da često postoje nedoumice oko traženih uslova, pripremili smo spisak koji će vam pomoći da spremni dočekate sledeću posetu sanitarnog inspektora!
Ko podleže sanitarnom nadzoru?
Ukoliko vodite ugostiteljski objekat ili razmišljate o otvaranju kafića, vaspitno-obrazovne ustanove i objekta za sport i rekreaciju, u svakom momentu morate biti spremni na posetu inspekcije. U ovu grupu spadaju i frizeri, saloni za negu lica i tela, ali i oni koji se bave zdravstvenim delatnostima.
Sanitarna inspekcija nadzire i one koji se bave proizvodnjom i prometom životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe, koji vrše javni prevoz i druge objekte određene zakonom.
Šta sanitarna inspekcija pregleda?
Kako se u ugostiteljskim objektima služe hrana i piće, kafići i restorani su najosetljivija kategorija kod kontrole sanitarne inspekcije. Da bi zadovoljili kriterijume, higijena u svim prostorijama objekta mora biti na visokom nivou. Dakle, da vidimo o čemu je sve bitno voditi računa u ugostiteljskim, ali i drugim objektima koji podležu sanitarnoj inspekciji:
Kuhinjski blok
Svi volimo kada smo sigurni da nam hrana stiže iz bezbednog okruženja, stoga prostorima za obradu, pripremu i čuvanje hrane u ugostiteljskim objektima treba posebno posvetiti pažnju. Sredstva za uklanjanje masnoće i zagorelih ostataka na radnoj površini pomoći će vam da lako održavate higijenu kuhinje. Preporučuju se sredstva i oprema za redovno i temeljno čišćenje roštilja i površina od inoxa u kuhinji, koja su bezbedna i po HACCP standardu će ispuniti vaša, ali i očekivanja inspektora.
Veoma je bitno da se higijena prostorije u kojoj se priprema hrana održava na najvišem nivou, i to svaki dan. U koliko Vas interesuje tema Pravila pripreme hrane u ugostiteljstvu kliknite na naslov kako bi pročitali naš tekst na tu temu.
Pomoćne prostorije
Garderoba za zaposlene, svlačionice u salonima ili sportskim objektima, vešeraj, hodnici i slične prostorije, osim obavezne opremljenosti moraju da ispunjavaju i higijenske uslove. Ovaj posao mogu da vam olakšaju profesionalni mopovi i kante, krpe i sredstva za čišćenje ormarića, podova i nameštaja.
Prostorije za usluživanje
Kako se u kafićima i restoranima tokom dana menja veliki broj ljudi, važno je održavati higijenu prostorija u kojima se služe gosti. Redovno i temeljno, mašinsko i ručno pranje podova ne neophodno, kao i redovno održavanje svih površina: stolova, stolice, nameštaja i ostalih predmeta u prostoriji gde borave gosti.
Na tržištu postoje profesionalni otirači koji se postavljaju na ulaz u objekat i imaju zaštitnu funkciju od unošenja prašine i prljavštine u objekat. Pored toga, imaju bezbednosnu funkciju, pošto u preriodu kada pada kiša otirač upije vlagu i tako sprečava da se gosti okliznu u objektu. Isto je toliko bitno, da otirači daju poseban akcenat enterijeru, izgledom upotpunjuju ulaz.
Sobe za goste
Održavanje hotelskih soba je veoma zahtevno i važno, ne samo iz higijenskih razloga, već i zbog reputacije. Profesionalni usisivači i mašine za čišćenje podova, kao i kolica za sobarice spadaju u obaveznu opremu kod ugostitelja koji maksimalno vode računa o svom objektu.
Na raspolaganju su Vam profesionalna oprema sa kojom lako, brzo i efikasno možete obaviti svakodnevne zadatke spremanja i čišćenja soba. Dobrom organizacijom i korišćenjem hotelskih kolica imaćete sve što Vam je potrebno pri ruci, a uštedićete dragoceno vreme.
Toaleti, kupatila
Javna mesta, gde je veći promet ljudi, zahtevaju kvalitetno čišćenje toaleta profesionalnim sredstvima. Redovno pranje i dezinfekcija površina, pločica, slavina u toaletima i kupatilima, kako za goste, tako i za osoblje, obavezno je u svim objektima koji podležu sanitarnoj inspekciji.
Pored redovnog održavanja sanitarnog prostora, bitno je da gosti imaju na raspolaganju papirnu galanteriju za ličnu higijenu kao i za održavanje higijene ruku nakon izlaska iz toaleta. Na raspolaganju su Vam zatvoreni sistemi i dozatori toaletnog papira, ubrusa za ruke, sapuna u peni i gela za dezinfekciju ruku.
Preporučuje se vođenje ček liste, koja se popunjava svakodnevno. Ček lista čišćenja se odnosi na ceo mesec, i osoblje potpisom u odgovarajuće polje potvrđuje da je predviđen zadatak čišćenja obavljen. Na ovaj način ćete biti sigurni da su navedeni zadaci urađeni. Na ovom linku možete naći primerak ček liste za toalete. Ček lista čišćenja treba da se prilagodi svakoj prostoriji i objektu, uzimajući u obzir frekvenciju, površine i učestalost čišćenja.
Sredstva i oprema za higijenu
Oprema za održavanje higijene mora biti u dobrom stanju kako bi sa njom kvalitetno održavali prostorije. Kod izbora opreme za čišćenje u prostoriji gde se priprema hrana, izbor je veoma širok. Od izuzetnog je značaja da se koristi oprema za čišćenje koja je kompatibilna sa HACCP standardom.
Karakteristike opreme za održavanje higijene po HACCP standardu možete pročitati u našem vodiču.
Sanitarno-higijensko stanje prostorija
Redovno održavanje podnih površina, zidova i radnih površina je obavezno. Veliki izbor kvalitetnih sredstava za profesionalno čišćenje prostorija omogućiće vam da pronađete odgovarajuće sredstvo – bez obzira da li radite u prehrambenoj industriji, salonu lepote, sportskom ili zdravstvenom objektu.
Odlaganje otpada
Na adekvatnim mestima u objektima i oko njih moraju postojati kante za odlaganje otpada. U zavisnosti da li su u pitanju radne ili prostorije za goste, odnosno od količine otpada, potrebno je odabrati kante i džakove odgovarajuće zapremine. U slučaju pekara i drugih objekata za proizvodnju hrane, kante je potrebno svaki dan prazniti, prati i dezinfikovati.
Kako se pripremiti za sanitarnu inspekciju?
Veoma je važno da se upoznate sa uslovima obavljanja delatnosti pre samog početka poslovanja. Kako biste spremni dočekali kontrolu inspektora, predlažemo da se pridržavate sledećeg:
- za ugostiteljske objekte je veoma važno da u primene HACCP standarde u oblastima gde je to moguće
- saznajte koji su najčešći sanitarni nedostaci poslovnih subjekata iz vaše branše
- konsultujte se sa lokalnim inspektorom kako biste tačno znali šta će tražiti prilikom provere
- samostalno sprovedite nenajavljene inspekcije i popričajte sa zaposlenima oko eventualnih kršenja
- povremeno ispitajte vaše zaposlene, kako biste bili sigurni da su spremni na pitanja koja mogu očekivati od inspektora
- pratite novosti u vezi novih sanitarnih mera i o njima obaveštavajte zaposlene.
Mnogi vlasnici ugostiteljskih objekata tokom posete sanitarnog inspektora imaju osećaj nemira i straha, ali su upravo inspektori ti, koji mogu pomoći da se usluge podignu na viši nivo kada je u pitanju bezbednost i zdravlje klijenata. Postoji mnogo koraka koje možete preduzeti kako biste spremni dočekali sanitarnu kontrolu, kao što su konstantno praćenje novih mera, obuka zaposlenih ili povremeno sprovođenje sopstvenih inspekcija.
U koliko Vas interesuju naši vodiči, pročitajte naše tekstove vezano održavanje higijene u ugostiteljstvu:
- Čišćenje Spoljašnjih Delova Ugostiteljskih Objekata
- Vodič: Čišćenje i Zaštita Površina od Nerđajućeg Čelika
- 5 Saveta za Održavanje Higijene u Kafiću
- Preporuke za Održavanje Higijene u Ugostiteljstvu za Vreme Pandemije Covid-19
Pogledajte naš vodič profesionalne opreme i sredstava za održavanje higijene u profesionalnim kuhinjama:
Svi navedeni stavovi su stručni, odnosno oni su shvatanje autora teksta koje se bazira na tumačenju pravnih formi i ne predstavljaju obavezujuće instrukcije.