Preporuke predostrožnosti se preduzimaju kako bi zdravlje osoblja i gostiju u objektu sačuvalo i kako bi se gostima osigurao nesmetan boravak u ugostiteljskom objektu.
Osnovno je poštovanje mera predostrožnosti, koje se preduzimaju u korist osoblja i gostiju a koje su propisali državni organi. Poštujući mere za sprečavanje širenja epidemije, koje donose državne institucije, u zatvorenom prostoru je potrebno nositi zaštitne maske za lice.
Zbog specifičnosti ugostiteljstva, poseban akcenat se stavlja na profesionalno održavanje higijene tj. na postizanje najvišeg stepena čistoće u objektu gde borave gosti ili se priprema hrana. Pored povećane frekvencije čišćenja objekta profesionalnim sredstvima i opremom, neophodno je:
Cilj je stvaranje osećaja sigurnosti preduzimanjem svih mera koje su neophodne, a istovremeno nesmetan odmor gostiju.
Osoblje treba da bude informisano o svakodevnim zadacima (frekvencija čišćenja i dezinfekcija površina), pravilima ponašanja kao što je pravilno obavljanje higijene ruku (preporučeno vreme i način održavanja higijene ruku) i prostorija (vođenje evidencije o održavanju higijene). Neophodno je da rukovodioci pružaju relevantne informacije zaposlenima u cilju nesmetanog funkcionisanja ugostiteljskog objekta.
Recepcija – osoblje na recepciji je u svakodevnom kontaktu sa gostima pa je neophodno da nosi lična zaštitna sredstva, kao što su zaštitne maske za lice, i da koristi dezinfekciju za površine i ruku. Kako bi se gosti osećali sigurno, poželjno je da je osoblje upoznato sa neophodnim koracima koje treba preuzeti ako postoji sumnja da je jedan od gostiju zaražen virusom, takođe je poželjno da osoblje ima informaciju na primer koja je najbliža Covid – ambulanta ili gde se nalazi najbliža apoteka.
Kod naplate se preporučuje bezgotovinsko plaćanje.
Posebna pažnja se mora obratiti na čistoću ulaza u objekat i na površine kod recepcije pošto je na ovim delovima objekta najveća frekvencija ljudi. Preporučuje se redovno čišćenje i dezinfekcija površina na ovim delovima, odgovarajućim profesionalnim sredstvima i opremom za održavanje higijene. U koliko se radi o velikim podnim povrišnama, korišćenjem mašine za pranjevrdih podnih obloga postiže se brzo i sigurno čišćenje podova, pošto mašina za pranje ujedno usisava vodu sa površine ostavljajući suve podne obloge neposredno nakon čišćenja.
Restorani, kafei – Posebna pažnja treba da se obrati na adekvatnu ličnu higijenu osoblja (redovno pranje ruku, nošenje zaštitne maske ili štitnik za lice i rukavica). Poželjno je da gosti na ulazu u ugostiteljski objekat i za vreme trajanja obroka u koliko je potrebno, koriste sredstvo za dezinfekciju ruku. Od ključnog je značaja redovno održavanje higijene u ugostiteljskom objektu, odgovarajućim profesionalnim sredstvima za čišćenje podova i ostalih površina. Za vreme trajanja pandemije ne preporučuje se samoposluživanje gostiju zbog nemogućnosti održavanja distance i zbog eventualne kontamnacije pribora za posluživanje hrane. Preporučuje se bezgotovinsko plaćanje.
Upotreba profesionalnih otirača i njihovo redovno održavanje postaje jedan od osnovnih zahteva kada je higijena ulaza u pitanju. Profesionalni otirači za ulaze skidaju i zadržavaju najveći deo prljavštine i vlage koji se inače unosi u obekat. Pored standardnih otirača sa visokom moći upijanja vlage, postoje samolepljivi otirači, tzv. "suve dezo barijere" koji u sebi imaju antibakteijsko sredstvo i oni se preporučuju za zone sa najvećim stepenom higijene u objektu.
Sobe za goste – Kao i kod drugih delova objekta, sobe moraju biti dezinfikovane sa posebnim akcentom na površine koje gosti često dodiruju rukama, kao što su kvake, sto, telefon, daljinski upravljač za TV, prekidači, površine u kupatilu. Za brzu dezinfekciju dobar izbor su sredstva za dezinfekciju na bazi alkohola ili jednokratne maramice za dezinfekciju površina. Dezinfekciono sredstvo koristiti prema uputstvu proizvođača.
Opšte preporuke za održavanje higijene ugostiteljskog objekta
Pogledajte naš vodič profesionalne opreme za održavanje higijene u ugostiteljstvu klikom na sliku:
Izvor: World Health Organisation: Operational considerations for COVID-19 management in the accommodation sector (2020. 03.31), BC Ministry of Health: Covid-19 Guidance for Hotel Sector, Mađarska Turistička Agencija, www.egeszsegkalauz.hu, www.koronavirus.hu, National Health Service: Guidance for Hospitality industry, www.nnk.gov.hu